1 virág

Hiányzó láncszem: 1-3 évesek nem testi eredetű problémáinak megoldása

Az 1-3 éves korosztályt/családjaikat érintő problémák megoldásához sok esetben nem elegendő az, amit az egészségügyi ellátórendszer (gyermekorvos, védőnő) nyújtani tud. Számos olyan, nem testi eredetű problémával szembesülnek a szülők, melyekkel ellátás hiányában gyakran magányosan kell megbirkózniuk. Kerestem azt a szemléletet és tudást, amely kifejezetten ezekre a nem testi eredetű, kora gyermekkori problémákra fókuszál. Így találtam rá a szülő-csecsemő/kisgyermek konzultáció módszerére, ami a családokkal való együttműködés módszertani – és a kisgyermekről való gondolkodásom fő szemléleti – alapjává vált.

Milyen témákban fordulhatok szülő/csecsemő kisgyermek konzulenshez?

– a dackorszak, a hiszti-jelenség akut és hosszútávú kezelése 

– alvási és elalvási nehézségek, éjszakai felriadások

– agresszió 

– félénkség

– családi viszonyok (testvér-féltékenység, testvér születése, válás)

– evési, táplálási problémák

Mit jelent a konzultáció és hogyan történik?

– a konzultáció 1-10 alkalmas folyamat, amelyben a szülők és a gyerekek együtt vesznek részt.

– első alkalom: 120 perc, további alkalmak: 90 perc, kizárólag személyes jelenléttel.

– alkalmanként 15 000 Ft.

Amikor a viselkedésnek nincs testi, fizikai oka...

Amikor olyan problémával találjuk magunkat szembe, mint az állandó nyugtalanság, evési vagy alvási nehézségek, az elhúzódó dacreakciók és az agresszió, nehéz a megfelelő támogatást megtalálni. Amikor a viselkedésnek nincs testi, fizikai oka, kihez lehet fordulni ilyen kicsi gyerekkel? A gyerekorvoshoz vagy a védőnőhöz menjünk? Egyáltalán, kivel van baj, a gyerekkel vagy velünk? Ilyenkor hívjuk segítségül az internetet, de az ott talált információkból hiányzik a testre szabottság. Mit tehetünk?

A kisgyermekkor nem fizikai, lelki eredetű problémáival mi, szülő/csecsemő kisgyermek konzulensek foglalkozunk. A módszer alapja az az elképzelés, hogy 3 éves kor alatt a gyermekek nem hordoznak egyéni lelki problémát, a tünetek csak a szülővel együtt vizsgálva érthetők meg és a megoldás is az ő kettősükben rejlik. Kapcsolatuk, viselkedésük, kommunikációjuk és érzelmeik megismerésével tudjuk a gyermek viselkedését értelmezni és kezelni.

A konzultációs alkalmakon az aktuális események, változások, fontos témák kerülnek elő. A szülők és a konzulens beszélget az aktuális eseményekről, változásokról, e közben alkalom nyílik a kisgyermek szabad tevékenységének és a szülők és a kisgyermek között zajló „jelenetek” közös megfigyelésére. Ezek az ’itt és most’ történések lehetőséget adnak a felnőttek (szülő – konzulens) számára a visszajelzésekre, önreflexiókra, értelmezésekre. A konzultáción történt események abban is segítenek, hogy a konzultációs folyamat irányát, stratégiáit és megoldásait ezek alapján közösen kidolgozhassák.

Azoknak a családoknak ajánlom a szülő-kisgyermek konzultációt, akik nyitottak a saját egyéni/családi válaszaik megtalálására és a közös gondolkodásra.